1 2 3 4 5

دانش آموزان ابتدایی در روستای “کلاش نهنگ”(Kelash-e-Neheng”) که بعد از آموزش ، “پکیج بهداشتی-آموزشی “در میان آنها توزیع گردید(۱۸ بهمن ۹۶)

photo_۲۰۱۸-۰۲-۱۱_۱۵-۴۵-۱۵

گزارشی از توزیع “پکیج بهداشتی -آموزشی “(۳)

■این روستای حدودا ۵۰ خانواری نیز  همانند سایر روستاهای این مسیر بر دامنه های جنوبی کوهستان “کله خانی”قرار داشته و حدود ۲۰۰ متر با ساحل شمالی  یکی از شاخه های اصلی رودخانه “زمکان” فاصله دارد. آموزشگاه روستا تقریبا در وسط آبادی قرار داشته و دارای ۴۵ نفر دانش آموز دختر و پسر ابتدایی است. باتوجه به مناسب بودن وضعیت آب و هوا ، همه دانش آموزان را با کمک مدیر و آموزگاران به محوطه دبستان دعوت نمودیم. هرچند ساختمان این مدرسه نسبتا قدیمی و بی رنگ و رو بود ، اما خوشبختانه در جریان زمین لرزه آسیبی به آن وارد نشده بود.

■طبق روال و با حضور همه همراهان ، پکیج ها در میان دانش آموزان توزیع گردید و توضیحات لازم برای آنها داده شد. متاسفانه در این روستا و مخصوصا در دره اصلی وسط روستا ، “بیماری زباله زدگی” نمود بسیار مشهودی داشت که من از فرصت استفاده کرده و توجه همه دانش آموزان و حاضران را به این مشکل  جلب کرده و خواستار آن شدم تا در فرصت مناسب و با رعایت اصول ایمنی و بهداشت ، روستای خود را از “زباله های پرتابی” پاکسازی نمایند. پروسه توزیع  پکیج ها و توضیح در باره آنها ، حدود ۴۰ دقیقا طول کشید. با گذر از پلی بر روی رودخانه “زمکان” مجددا به سمت گردنه “باوا شاویس” برگشتیم.

■در  این گردنه توقف کوتاهی کرده و با هماهنگی قبلی ، موفق شدیم تا با آموزگاران روستاهای”کتکه” و “آب سرخ”(آقایان عزیزی و بهرامی) ملاقات نموده و در حضور  آقایان “محمدی” و “خانی” سایر همکاران شان ،”پکیج های” مربوط به دانش آموزان این دو روستا را همراه با توضیحات کافی به آنها تحویل دادیم تا در موقع برگشت از تعطیلات آخر هفته در میان دانش آموزان توزیع نمایند.

■دراین نقطه، ما( بخشی از اعضای اکیپ) از کارکنان آموزش و پرورش همراهمان(به سرپرستی آقای محمدی)،جدا شدیم. لازم میدانم تا از همراهی و راهنمایی این دوستان و همکاری ریاست آموزش و پرورش شهرستان ثلاث باباجانی در فرایند توزیع “پکیج ها” مجددا سپاسگزاری نمایم

■راننده خودرو سایپای حامل”پکیج ها”(اقای عدنان رشیدی )به همراه کاک “آرش” و کاک “مبین” (که  در این سفر زحمت جداسازی پکیج ها  عموما بر دوش آنها بود) ناچار شدند تا برای تحویل مجدد تعدادی از محموله ها به روستای “نگره “برگردند. لازم به توضیح است که به منظور سهولت کار ،تعدادی از پکیج ها را در “مجتمع آموزشی نگره” در انبار گذاشته بودیم.

■ حدود ساعت ۳ بعدازظهر، بقیه اعضای اکیپ (شامل  من و آقایان علی کیایی ، رحیم امینی ، غریب مرادیان و “کاک فواد”) محموله پکیج های مربوط به دانش آموزان روستای “کلاش نهنگ”را در خودرو “رونیز” گذاشته و از شاخه دست راست جاده “گردنه” به سمت این روستا حرکت کردیم. مجددا در جاده ای  پیچ در پیچ و در همان حال جذاب  به سوی ساحل جنوبی رودخانه”زمکان” به راه افتادیم.خوشبختانه این مسیر هم دارای آسفالت با کیفیت قابل قبولی است.

■در ورودی این روستا با پدیده جالب و جذابی روبرو شدیم که شاید کم نظیر باشد. چشمه ای با “دبی آبی” نسبتا زیادی که اخیرا و بدنبال وقوع “زلزله” از چندین مظهر نمایان شده است. همه اهالی متفق القول بودند که تاریخا در این نقطه قبلا چشمه ای با این حجم آب وجود نداشته است. بنظر می رسد این پدیده به علت جابجایی لایه های زمین روی داده باشد. صرفنظر از علت یا علل بروز این پدیده ، میتوان از آن به عنوان یک “پتانسیل ژئوتوریستی” استفاده کرد، که امید است چنین شود. لازم به ذکر است که  آب این چشمه “نوظهور” از نظر ظاهری کاملا شفاف بوده و بوی خاصی (احتمالا گوگرد) از آن متصاعد میشود. هرکدام از دوستان به فراخور حال خود از این پدیده عکس و فیلم گرفتند.

■گرچه مدرسه رسما تعطیل بود و آموزگار روستا در آنجا نبود، ما توانستیم به کمک تعدادی از دانش آموزان و اولیای آنها در فرصت کوتاهی همه ۲۰نفر دانش آموز  ابتدایی و ۴ نفر دانش آموز متوسطه اول را در محوطه  ساختمان مدرسه جمع آوری کرده و با حضور آنها و تعدادی از والدین،”پکیج ها” را توزیع نماییم.صحنه توزیع پکیج ها و توضیح  نحوه استفاده از اقلام داخل آنها ، بسیار دیدنی بود.(ادامه دارد).

دکتر برهان ولدبیگی

۲۰بهمن

درباره ی مـظفـر ولـدبیگی

ئه م وب سایت که له به ر چاوی خوینه رانی به ریزه ، له لایه ن مزه فه ري وه له د به گي و به هاوكاري هيوای برای ئه رکه کانی به ریوه ده چی . له خوینه رانی ئه م توره کومه لایه تیه داواکارین بو باشتر به ریوه بردنی،هاریکاری و هاوکاریمان بکه ن . بو په ره پیدانی زياتر به ژماره موبایلی 09183318945 یا ئیمه یلی mozafarnoryaw@yahoo.comپه یوه ندیمان پیوه بگرن . سه ربه رزیتان ئاره زومانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.