1 2 3 4 5

یادداشتی کوتاه با موضوع مروری سربسته بر مسایل کلیدی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران/متین فاضل

photo_۲۰۱۸-۰۲-۰۷_۰۷-۱۶-۲۵

یادداشتی کوتاه با موضوع مروری سربسته  بر مسایل کلیدی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

مبنای تاسیس دانشگاه فرهنگیان، سند تحول آموزش و پرورش است . دانشگاه فرهنگیان در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاسیس شد تا در این دانشگاه معلمانی شایسته تربیت شوند تا بتوانند تحول در آموزش و پرورش ایجاد کنند. با وجود اینکه مقام معظم رهبری بارها در رابطه با اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تذکر داده اند اما به خاطر موانعی که در کشور وجود دارد، هنوز بسیاری از مفاد این سند بالادستی نظام، عملیاتی نشده است.

امیدوارم هرچه زودتر همه مفاد این سند اجرایی شود و شاهد یک تحول اساسی در آموزش و پرورش باشیم. یکی از چالش های نظام آموزش و پرورش عدم وجود نگاه سرمایه ای بلندمدت به آموزش و پرورش است. پیامدهای چنین نگاه نادرستی می تواند ضمن کاهش کیفیت تعلیم و تربیت در نظام آموزشی، سرمایه انسانی کشور را در آینده ضعیف تر کند و در نتیجه تحقق بسیاری از اهداف و سیاست های نظام را با چالش جدی مواجه سازد. عنصر و رکن اصلی آموزش و پرورش معلم است، نتیجه بی توجهی به انگیزه های معنوی معلمان و ضرورت های معیشتی فرهنگیان باعث می شود با یک معلم خسته و فرسوده مواجه شویم. بر این اساس، معلم یک عنصر فرهنگی و تربیتی باید باشد نه یک کارمند معمولی و بی تخصص.

در مطالعات مربوط به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،۷۵۰ مسئله و مشکل  شناسایی شده است . اجرای سلیقه‌ای و شتابزده (تغییر ساختار و انتخاب ۴۰ راهکار), کندی اجرا (ارائه پیش‌نویس نقشه راه بعد از ۴ سال از تصویب سند), عدم توجه به استلزامات اجرای تحول (همچون کم‌توجهی دولت به آن) وسیاسی‌بازی از جمله مشکلات این سند است.به دلیل بلندمدت بودن دوره آموزشی (حداقل ۱۲ ساله)، عدم ثبات روند و جهت‌گیری اقدامات در وزارت آموزش و پرورش باعث ضربه جدی به کارآمدی و اثرگذاری آن می‌شود. ۵۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش بالای بیست سال سابقه دارند؛ یعنی طی ده سال آینده، نیمی از نیروهای آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند و با تجربه‌های آموزش و پرورش از گردونه خدمت خارج می‌شوند، از سوی دیگر نیروهای جوان و با انگیزه می‌توانند وارد خدمت شوند, استفاده از تجربه بازنشتگان، با روحیه تحولی و آرمان خواهی جوان‌ها، می‌تواند یک فرصت طلایی باشد. دانش‌آموزان در فرهنگ‌ها، جغرافیا و بوم متفاوت زندگی می‌کنند و جنسیت، علایق و استعدادهای متفاوتی هم دارند اما چرا یک کتاب برای همه؟ چرا طول دوره آموزش یکسان برای همه؟ چرا دختران و پسران باید سن آغاز و پایان تحصیلات یکسان داشته باشند؟

یکی دیگر از مشکلات حوزه تعلیم و تربیت را تأکید بیش از حد روی ساحت علمی و کم‌توجهی به برخی ساحت‌های دیگر نظیر پرورش فکر، هنر و ورزش دانم و چالش کنکور زدگی کتاب‌های درسی و بیش از حد تخصصی شدن و کم‌توجهی برنامه درسی به مهارت‌های زندگی از دیگر مشکلات این حوزه است. گفتمان‌سازی نسبت به جایگاه تعلیم و تربیت, مطالبه‌گری از دولت برای توجه لازم به تعلیم و تربیت, ثبت خاطرات و تجربیات معلمان,  ترغیب دانشجویان نخبه برای ورود به عرصه تعلیم و تربیت و فکر کردن در مسایل این حوزه از جمله کارهایی است که برای حل مشکلات این حوزه می توان انجام داد.

متین فاضل فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان

 

 

 

 

 

 

درباره ی مـظفـر ولـدبیگی

ئه م وب سایت که له به ر چاوی خوینه رانی به ریزه ، له لایه ن مزه فه ري وه له د به گي و به هاوكاري هيوای برای ئه رکه کانی به ریوه ده چی . له خوینه رانی ئه م توره کومه لایه تیه داواکارین بو باشتر به ریوه بردنی،هاریکاری و هاوکاریمان بکه ن . بو په ره پیدانی زياتر به ژماره موبایلی 09183318945 یا ئیمه یلی mozafarnoryaw@yahoo.comپه یوه ندیمان پیوه بگرن . سه ربه رزیتان ئاره زومانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.