1 2 3 4 5

زلزله و بلایای طبیعی همیشه عذاب الهی نیست /مهندس مختارابراهیمی

photo_۲۰۱۷-۱۱-۱۹_۰۰-۴۲-۴۱

زلزله و بلایای طبیعی همیشه عذاب الهی نیست

در زلزله اخیر که در استان کرمانشاه رخ داد ،  با مجموعه اظهارنظرهایی مواجه شدیم که علت این زمین‌لرزه را کثرت گناهان ،عذاب الهی ، فعال شدن گسل ها ، دخالت انسانی و گزینه هارپ و … می دانستند . و چه بسا دلهای مردم زلزله زده و داغدار این مناطق با اظهار نظرهایی که گناهکار بودن و دچار شدن به عذاب الهی را به آنان نسبت می داد به درد آمد و گلایه ها و انتقادهای فراوانی در نشریات و رسانه ها رد و بدل شد .

از نظرعلمی زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را کانون ژرفی، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه می‌گویند. پیش از وقوع زمین‌لرزهٔ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌اند. به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند.

اما با توجه به محدودیت علم انسان ، برای ما به عنوان یک فرد مسلمان این همه ماجرا نیست . زیرا فرد مسلمان معتقد است هر پدیده‌ای در جهان هستی، بر اساس اراده و مشیت الهی تحقق می‌یابد و خداوند نیز اراده خود را بر اساس قانون علیت و اسباب و علل پیاده می‌کند، و علت‌های مادی جزئی از اراده الهی و زیر مجموعه مشیت خداوند است.

قرآن به ما آموخته که خداوند بلا و مصیبت را برای همه انسان ها – خواه مومن یا کافر باشند –  قرار داده است. این حوادث برای برخی از مردم ، آزمون و امتحان است که اگر شکیبایی و صبر کنند از پاداش عظیم الهی برخوردار می شوند و برای برخی دیگر ، کفّاره گناهان است تا در آخرت آسوده باشند و شاید برای برخی نیز عذاب باشد.

بنابراین نباید هر مصیبتی را «قاطعانه» دلیل بر «عذاب» و «خشم الهی» دانست بلکه هر مصیبتی که از صبر انسان نکاهد و به ایمان او بیفزاید و بهانه ای برای راز و نیاز و طلب بخشایش از درگاه خداوند باشد بی تردید یک نعمت معنوی و سرشار از برکات الهی است.

در همه مواردی که با افراد آسیب دیده در حوادث مختلف برخورد می کنیم نباید ادعا کنیم که «این آسیب دیده ها ، حتما گناهکار بوده اند» زیرا «علم غیب» نداریم. اظهارنظر کردن درباره مصادیق ، غالبا «ادعای سطحی و جاهلانه» و « پیروی از ظنّ و گمان» خواهد بود که  به فرموده قرآن ، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم … » ترجمه: «ای اهل ایمان! از گمان ، بسیار بپرهیزید که برخی از گمان ها گناه هستند …» (سوره حجرات: ۱۲)

 

ما انسان های عادی که از «غیب» خبر نداریم از نظر شرعی نباید «آنچه را نمی دانیم با قاطعیت بیان کنیم» و درباره «مصداق ها» سخن بگوییم زیرا قرآن می فرماید: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً » ترجمه: « ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و سخنِ استوار و درست بگویید »(سوره احزاب: ۷۰)

با قاطعیت نمی توان زلزله ها و حوادث طبیعی امروز را با عذاب های الهی که بر آبادی های کفار در زمان پیامبران پیشین نازل می شد یکسان دانست. عذاب الهی در آن زمان به این شکل بود که پس از سالیان طولانی که مردم یک منطقه به تکذیب پیامبران اصرار می ورزیدند و ظلم و‌گناه ادامه می دادند حادثه ای رخ می داد و ‌همه را یکباره نابود می کرد به نحوی که مردم فرصت دفن کردن یکدیگر را نمی یافتند. این نوع از عذاب را مجازاتِ ریشه کن کننده می نامند که با قریب به اتفاق حوادث کنونی تفاوت دارد.

مهندس مختار ابراهیمی ( محقق علوم دینی )

درباره ی مـظفـر ولـدبیگی

ئه م وب سایت که له به ر چاوی خوینه رانی به ریزه ، له لایه ن مزه فه ري وه له د به گي و به هاوكاري هيوای برای ئه رکه کانی به ریوه ده چی . له خوینه رانی ئه م توره کومه لایه تیه داواکارین بو باشتر به ریوه بردنی،هاریکاری و هاوکاریمان بکه ن . بو په ره پیدانی زياتر به ژماره موبایلی 09183318945 یا ئیمه یلی mozafarnoryaw@yahoo.comپه یوه ندیمان پیوه بگرن . سه ربه رزیتان ئاره زومانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.