1 2 3 4 5

گزارش صعود گروه کوهنوردی زاگرس شهرستان پاوه به قله ۴۰۸۰ متری شیرکوه یزد

۲۰۱۷۰۴۱۵_۱۸۳۲۴۵

ده نگی نوریاو:گروه کوهنوردی زاگرس مطابق برنامه سالانه خوددرروز سه شنبه مورخ پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶جهت صعود به قله   شیرکوه یزد عظیمت نمود .افرادحاضردراین صعود آقایان :سیدفاتح حسینی ,طه احمدیان, حشمت بهشتی زاده ,افراسیاب سلیمانی ,پیمان احمدی ,سرحدرستمی  ومیلاد صالح ی بودند.گروه صبح روز سه شنبه ساعت شش ونیم صبح بایک دستگاه ون به رانندگی آقای احمدخسروی ازشهرستان پاوه حرکت نمود واز طریق شهرهای کرمانشاه , نهاوند ,ملایر ,اراک ,خمین ,دلیجان ,میمه ,اصفهان, نایین ,اردکان ومیبد ساعت ۱۲شب به شهریزد رسیده وشب را درآنجا بیتوته نمودیم .صبح روز چهارشنبه تا ساعت دوازده ونیم ازآثارتاریخی ودیدنی شهریزد مانند ;آتشکده زردشتیان ,میدان مارکار ,میدان امیر چخماق ,مسجد جامع کبیر,برج ساعت و…دیدن کردیم .

سا عت ۱۲:۳۰به طرف شهر تفت حرکت کردیم که  حدود ۲۰ کیلومتر می باشد ,سپس به طرف  روستای ییلاقی ده بالا دردامنه شیرکوه رفتیم.ده بالا روستایی بزرگ وخوش آب وهوا با باغات ویلاهای زیبا بوده وییلاق شهر یزد وحومه می باشدکه درحصار قله های شیر کوه وبرفخانه است.مسیر حرکت به ده بالا کلا آسفالته وگاهی پرشیب بوده ودارای تابلوهای راهنمای مسیر است .ساعت ۱:۳۰  به ده بالا رسبدیم وازیکی از سوپر مارکتهای آنجا برخی اقلام لازم را خریداری نموده وبا کمک تابلوهای راهنما به طرف محل صعود رهسپار شدیم ودر کنار استخری که آب گوارایی داشت نهار را صرف کرده وساعت۳:۴۰  کوله هارابسته وبه سوی قله حرکت کردیم  .

مسیر حرکت از دره سمت راست می باشد که یک باغ هم درآن قرار دارد واز پایین هم دیده می شود ودارای راهی پاکوب ومشخص است ا لبته این راه بعد از حدود یک ساعت کوهپیمایی به صخره ها رسیده وباید از زیر صخره ها به سمت چپ تراورس نمود .البته مقداری پایین ترازباغات داخل دره راه دیگری به دره فرعی سمت چپ وجود دارد که این راه پرشیب است ولی به زیر صخره ها نمی رسد ودرست روبروی صخره هاست وما این مسبر را انتخاب کردیم اما به هرحال هردو راه درداخل تنگه به هم رسیده وبقیه مسیر مشترک می باشد .ساعت ۵:۲۰ به تنگه رسیدیم که آبشارکوچکی حاصل از ذوب برف در آن جاری بود .ادامه مسیر هم داخل دره وکنار رودخانه می باشد تا محل چشمه ای به اسم (تابستان خانه )درارتفاع ۳۰۸۰متری .این مسیر دراحاطه صخره هایی سربه فلک کشیده است که احتمال ریزش سنگ از آنها بسیار زیاد است . از چشمه تابستان خانه خودرا خنک نموده وبعدازچند دقیقه به سمت راست تغیر مسیر داده ووارد  دره ای به اسم دره نجیب شدیم  که دارای تابلو هم می باشد .این دره بسیار پر شیب است وصعود آن عرق اعضای گروه رادر آورد.

ساعت ۶:۳۰ دقیقه صعود دره نجیب به اتمام رسید  وباید به سمت چپ تراورس نمود ,این تراورس حدود نیم ساعت طول می کشد  دراین میان پناهگاه شیرکوه هم خود را به ما نشان می دهد وشوق ما برای رسیدن به آن مضاعف می گردد .نکته مهم درصعودبه شیرکوه اینست که اگر بعد ازظهر صعود نمایی اصلا آفتاب شما را اذیت نخواهد کرد وآفتاب رانخواهید دید.به هرحال ساعت ۶:۴۰به پناهگاه رسیدیم .این پناه گاه درارتفاع ۳۵۰۰متری ودرمحل خوبی قرار دارد وداری یک سوله جداگانه با کف چوبی وسوله دیگر بادو اتاق ویک کانکس دیگر با سه اتاق می باشد  وهمچنین دارای دستشویی وچشمه آب نیز هست .یک گروه سه نفره از فرانسه وکلمبیا ودو گروه سه نفره دیگر از تبریز وخلخال هم در پناهگاه سکنی گزیدند که با آنها به خوش وبش پرداختیم .

ما یکی از سوله های سیمانی که کف آن چوبی بود راانتخاب کردیم ودرآن بیتوته نمودیم .سپس شام را صرف نموده وتا ساعت ۱۲شب به مطایبه پرداختیم  هوا هم بیرون ازپناهگاه حسابی سرد بود .ساعت ۱۲خوابیده وصبح ساعت ۶ازخواب برخواستیم وپس ازصرف صبحانه ساعت ۷به سوی قله رهسپار شدیم .ادامه راه تا قله دارای راهی نسبتا پاکوب ونرمال است وتمامی برفهای مسیر از سرمای دیشب یخ زده بودند .بعد یک ساعت و چهل دقیقه راس ساعت ۸:۴۰ به قله رسیدیم وشکر خالق یکتا را بجا آوردیم. درست برروی قله یک دکل مخابراتی با باتریهای خورشیدی قراردارد .ودو گروه خلخالی وخارجی هم برروی قله هستد .متاسغانه هوا غبارآلود بودوشهرهای یزد وتفت دیده نمی شداما روستاهای ده بالا وسانبچ وکوههای برفخانه وطزرجان قابل رویت بود  .بعداز انجام مراسم قله  وصرف تنقلات ساعت ۹:۳۰ قله راترک کردیم وبه سمت پناهگاه به راه افتادیم وساعت۱۰:۴۰به پناهگاه رسبدیم  که گروههای بیشتری به پناهگاه   صعود کرده بودند .از جمله زن وشوهری ۵۹ ساله و۶۹ساله ازکشور فرانسه .

ساعت ۱۱به سمت پایین حرکت کردیم وازهمان مسیر صعود, فرود نمودیم.البته آخر مسیر را اززیر صخره ها وکنار باغ پایین رفتیم چون شیب کمتری دارد.ساعت۱:۲۰به محل استخر وکنار ماشین رسیدیم .خودراخنک کرده ,نهارراصرف وبه طرف تفت به راه افتادیم  ودر مسیر از کاج ۴۵۰ ساله روستای زردشتی نشین( چم )د یدن کردیم  وبه طرف شهر یزد به راه افتادیم .چون قبلا ازاماکن دیدنی یزد بازدید کرده بودیم ,جهت دیدن آثار تاریخی شهر میبد مستقیم به آنجا رفتیم وازنارین قلعه ,کاروانسرا, آب انبار ,بافت تاریخی وصنایع دستی میبد بازدیدکردیم وغروب به سمت نایین حرکت کرده وشب رادر خانه معلم نایین سپری نمودیم وصبح از طریق اصفهان وخرم آباد وکرمانشاه ساعت  ۹شب به پاوه رسبدیم .

خدایا چنان کن سرانجام کار         توخوشنودباشی وما رستگار

ارسال آقای سرحد رستمی

۲۰۱۷۰۴۱۵_۱۸۳۴۱۵

درباره ی مـظفـر ولـدبیگی

ئه م وب سایت که له به ر چاوی خوینه رانی به ریزه ، له لایه ن مزه فه ري وه له د به گي و به هاوكاري هيوای برای ئه رکه کانی به ریوه ده چی . له خوینه رانی ئه م توره کومه لایه تیه داواکارین بو باشتر به ریوه بردنی،هاریکاری و هاوکاریمان بکه ن . بو په ره پیدانی زياتر به ژماره موبایلی 09183318945 یا ئیمه یلی mozafarnoryaw@yahoo.comپه یوه ندیمان پیوه بگرن . سه ربه رزیتان ئاره زومانه

یک دیدگاه

1. اساتيد بزرگوار مى توانستيد بنويسيد صعود گروه زارگرس به شير كوه به مناسبت هفته معلم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.